You are here

Mix van onze kleurige tomaatjes, is feest op je bord

Glasgroenten
23.06.2017

Syngenta toont blik op de toekomst

Met de rode Angelle en Sweetelle is Syngenta groot in snoeptomaatjes. Ook in geel, oranje en bruin heeft ze aantrekkelijke rassen. De nieuwste aanwinst zijn ivoorkleurige tomaatjes. Ze zijn te bewonderen tijdens de open dag op 6 september. Bovendien zijn er in de andere segmenten ook veelbelovende rassen te zien.

Tijdens de open dagen wordt de entree van de Syngenta-demotuin aan de Boomaweg in Monster omgetoverd tot een ontvangstruimte, inclusief catering. Meteen bij binnenkomst wordt de bezoeker verrast met een showwand van de meest succesvolle Syngenta-rassen. In de demotuin vindt hij vervolgens maar liefst 88 unieke rassen in 11 segmenten.

“Dit is onze showroom”, zegt Frank van Antwerpen trots. Samen met Peter Geerts en Peter Colbers is hij bij Syngenta dé tomatenspecialist. ‘Tomatologen’ noemen ze zichzelf. Zij zijn onderdeel van de kracht van Syngenta: een jong en dynamisch team dat de rassen en hun teeltwijze als geen ander kent. Jaarlijks begeleiden ze hier zo’n 900 bezoekers. “Op 10.000 m2 vind je hier al onze rassen, waarvan 1.500 m2 voor sales en 8.500 m2 voor de veredelaars. Alle commerciële rassen staan er, en ook de rassen die volgend jaar commercieel kunnen worden.”

Eenzelfde demo- en veredelingstuin is er in Spanje, maar daar als onverwarmde teelt. “Zo kunnen we al onze rassen goed beoordelen, voor waar ook ter wereld.” De rassen staan in de kas van fijn naar grof, van 10 gram naar een vruchtgewicht tot boven 200 gram.

De tomatologen
De tomatologen Peter Geerts, Frank van Antwerpen, Peter Colbers kennen de rassen als hun broekzak.

Fijne segment

Syngenta is vooral sterk in het fijne segment: snoeptomaatjes van 10 tot 12 gram; en dit  in alle denkbare kleuren: rood, oranje, groen, geel en bruin. De jongste telg is een ivoren tomaatje: lekker fris van smaak en door zijn kleur erg mooi in salades. Rassen die op de open dag de bezoeker zullen aanspreken; zeker ook de mensen uit handel en retail die zich op de demotuin graag op de hoogte laten brengen van de laatste ontwikkelingen.

Voor veel bezoekers zijn smaakcijfers zeer belangrijk. Syngenta bedient ze op hun wenken: het bedrijf gaat heel ver in het meten van smaak. Smaak is voor Syngenta dan ook een leidend onderdeel, het onderzoekt zelfs het effect van genen op de smaak.

Het snoeptomaatje Sweetelle heeft in Nederland zo’n 70% van de snoeptomatenmarkt. Samen met Angelle heeft Syngenta daarmee een groot deel van deze markt. Beide rassen hebben de wind mee, want snoeptomaatjes kennen elk jaar een groei in consumptievraag van 25 tot 30%. Met dank aan de prima smaak en kwaliteit.

Angelle is in Zuidelijk Europa het hoofdras, terwijl dat in Noord Europa Sweetelle is. “Dat komt door het planttype”, legt Frank uit. “Toch zijn er ook in Nederland een paar Angelle-telers. Dit tomaatje wordt op specifieke vraag van klanten geteeld.”

Snoep mix
“Met de ivoorkleurige tomaatjes kun je een heel mooie mix maken”.

Concepten

Een nieuw ras introduceren is geen garantie op succes, weet Frank. Daarom wil Syngenta daar nauw bij betrokken zijn. “Bij een introductie zitten wij er kort op en zijn gesprekspartner om zo het beste resultaat te halen. Het is heel belangrijk om de tuinder bij te staan met onze kennis. Een ras mag dan potentie hebben, je moet het er wel uit weten te halen. Een tuinder en zijn voorlichter weten heel goed hoe je moet telen, maar wij hebben in de loop der jaren al veel ervaring opgedaan met zo’n veelbelovend nieuw ras. Wij weten in welke richting je moet sturen.”

Syngenta denkt ook mee over concepten, voor welk type tomaat dan ook. “Daar hebben we heel veel in geïnvesteerd. We hebben een  value chain manager omdat we zien dat er veel met concepten wordt gewerkt. Er ontstaan steeds meer afspraken over het hele traject van zaadje tot supermarkt, waarin de hele keten samenwerkt.”

Overige segmenten

Naast snoeptomaatjes focust Syngenta natuurlijk ook op andere segmenten, onder andere op trostomaat en vleestomaat. Ook daarin gaat het bedrijf voor kwaliteit. Peter Geerts: “In Frankrijk is Syngenta al een grote speler met Clodano en Clyde. Dat is vanwege hun kwaliteit: dieprode tomaten, een goede smaak en een mooie presentatie. In Nederland gaat men meer voor kostprijs. Wij willen met onze rassen ook die hoge productie halen, maar wel met meer kwaliteit.”

Demowand
De trostomaat Clyde (links) scoort door zijn mooie kwaliteit o.a. goed in Frankrijk.

Inmiddels heeft Syngenta twee rassen middel-grove trostomaat die voor de Nederlandse markt interessant zijn. Bij veel telers zijn daarvan proeven uitgezet. In vleestomaat speelt Syngenta in op de marktvraag, met de hoogronde Altadena die vanwege de vorm aantrekkelijk is voor de snijderij en de laagronde Buvena.

Gezondheidstrend

Syngenta verwacht een doorgroeiende vraag naar snoeptomaatjes, omdat ze er aantrekkelijk uitzien en in de gezondheidstrend passen. “Daar willen we positief aan bijdragen. In de veredeling werken we toe naar een nog betere smaak. Onze tomaatjes scoren hoog in zoet en sap en daar willen we graag nog zuur bij. We houden daarbij de focus op gezondheid, om ze het hele jaar door te eten.”

“De consument mag zich nooit bekocht voelen; het hele jaar door moet je dezelfde kwaliteit bieden. Wat heel positief daarin is dat in snoeptomaten steeds meer belicht wordt.”  

“Nu al nemen de gebruiksmomenten toe. De consument wil snel, makkelijk, gezond en aantrekkelijk. Foodvloggers leggen de nadruk op inhoudsstoffen. Daar denken we heel goed over na, voordat we met een concept naar de retail gaan. Wij hebben fantastische producten. Voor de tomatenliefhebber is een mix van onze kleurige tomaatjes een feest op je bord.”

Open dag Demokas

In de demokas in Monster toont Syngenta veelbelovend materiaal, niet alleen in fijne tomaatjes, maar ook in de gevestigde segmenten, én een blik op het nieuwste materiaal voor de toekomst. Een bezoek aan de demokas kan op afspraak, maar er zijn ook open dagen. De volgende is op woensdag 6 september, tussen 13.00 en 17.30 uur aan de Boomaweg 29, 2681 RH Monster.

 Demowand
Meteen bij binnenkomst wordt de bezoeker verrast met een showwand van de meest succesvolle Syngenta-rassen.

Gepubliceerd op 23 juni 2017, door Groenten & Fruit Tomatenspecial