Consument vraagt om Sweetelle, ook in de winter

Glasgroenten
13.04.2017

Gepubliceerd in Primeur, 29 april 2017

“Een snoeptomaat moet lekker zijn en moet zich door de smaak onderscheiden. De markt vraagt om Sweetelle: zoet, knapperig, lang houdbaar en het vruchtgewicht past gewoon perfect. Het is de lekkerste snoeptomaat!”

Aan het woord is Ferry Adegeest, die samen met zijn broer Marcel eigenaar is bij TvA Growers B.V. Ze telen 11,5 ha snoeptomaten en hebben hiervoor samen met afzetorganisatie Van Nature voor het ras Sweetelle van Syngenta gekozen. Ondanks een verdubbeling van hun oppervlakte snoeptomaten in vier jaar tijd, merken ze nog steeds een stijgende vraag naar dit product in de markt.

TvA Growers, gevestigd in Lansingerland, stapte in 2013 op verzoek van en in samenspraak met Van Nature over van de teelt van losse tomaten naar snoeptomaatjes. Het bedrijf is het enigste dat snoeptomaten teelt binnen Van Nature, dat onder de merknaam “Candiezz”, de Sweetelle tomaatjes van TvA Growers in de markt zet.

Ferry Adegeest, snoeptomaatteler TvA Growers

Dat dit segment blijft verder groeien lijdt  geen twijfel . “Waar vroeger een kleine verpakking per week vooral als gezond tussendoortje voor de kinderen werd aangekocht zijn nu ook volwassenen gaan snacken en worden snoeptomaten in soep, salades en andere recepten  gebruikt. “Het segment is zijn imago als kindersnoepje duidelijk ontgroeid en trekt een veel breder publiek aan.” legt Ferry uit.

Kwaliteitsimago

Bij de handelspartijen is Sweetelle bekend voor een uitstekende houdbaarheid en betrouwbare kwaliteit. Ferry : “Voor supermarkten is het belangrijk dat de consument continu een constante, hoge kwaliteit snoeptomaten kan kopen. “De paar weken in de winter dat de Nederlandse productie wegvalt blijft een uitdaging. Op dat moment worden snoeptomaten vaak geïmporteerd,  deze buitenlandse teelten hebben niet altijd voldoende controle-instrumenten beschikbaar om een vergelijkbare kwaliteit te waarborgen. Ferry is ervan overtuigd dat de consument het verschil in afkomst in de winter proeft.

Jaarrond snacken

Afgelopen winter werd voor het eerst op grote schaal Sweetelle belicht geteeld in België en Nederland. Dat heeft gezorgd voor een constantere beleving van smaak en kwaliteit, waar de consument positief op reageert. Frank van Antwerpen, van Syngenta, vertelt: “De  belichte teelt op een eigen locatie biedt veel voordelen : controle over de teelt maar ook over de volumes, met de zekerheid om alle klanten jaarrond continu kwaliteit te garanderen”. TvA Growers ziet zeker wel mogelijkheden: een belichte teelt op locatie en / of een partnership met een buitenlandse teeltpartij kunnen interessant zijn mits de teeltomstandigheden, kwaliteit, voedselveiligheid en smaak volledig onder controle zijn.

Mark Versluis, marketing manager bij telersvereniging Van Nature: “Jaarrond beschikbaarheid is al jaren heel belangrijk voor de retail en dus ook voor ons. Consumenten zijn eraan gewend dat het product er altijd is en de retail heeft het zo georganiseerd dat veel groenten en fruit altijd beschikbaar is, alleen wel uit verschillende gebieden. Tomaat in zijn algemeenheid wordt veel gebruikt en snoeptomaat valt perfect in het verantwoord snacken. Dus de tomaatjes heb je gewoon jaarrond nodig!” Tot nog toe heeft Van Nature altijd bewust gekozen om Candiezz niet of met hoge uitzondering te voeren in het winterseizoen. “Omdat importproduct niet aan de eisen van Candiezz voldeed. Maar we willen verder groeien met snackgroenten en zeker met snacktomaten. We hopen dan ook met TvA Growers deze stap te kunnen zetten.”

Candiezz snoeptomaten 500gr

Smaak boven prijs

Smaak en kwaliteit is voor de huidige consument eerder een issue dan prijs. “De betere supermarkt wil zijn klanten niet teleurstellen”, stelt Frank, “en de klant blijkt bereid te zijn om er iets meer voor te betalen.” Investeren in belichting of in constante kwaliteit uit het buitenland biedt daarom positieve aspecten voor alle schakels in de keten en zal de consumptie bevorderen.

Niet alleen een constante kwaliteit stuwt de verkoop van Sweetelle, ook de nieuwe verpakkingen spelen een belangrijke rol. De 500 grams emmer levert een wezenlijke bijdrage aan een gestegen omzet. “Dat is een populaire verpakking geworden”, vertelt Frank. “Het heeft geleid tot extra omzet zonder verdringing van de shakers.” En zo zijn er nog meer aspecten te bedenken. Ferry benadrukt dat meegaan met de markt en de consument cruciaal is: aan de vraag voldoen maar daarnaast ook op trends anticiperen. Zo heeft hij ook andere kleurtjes in de tuin staan: Bamano (oranje) en KM5512 (bruin), beide rassen van Syngenta. “We geloven dat snoeptomaten in de nabije toekomst in meer varianten, verschillende verpakkingen en op diverse plekken zullen staan”. Mark sluit aan: “Er zijn inderdaad nog veel andere plaatsen waar het product beschikbaar zou kunnen komen en daar willen wij aan meehelpen.”

Wat Frank betreft, liggen er nog veel groeikansen in het snacktomaatjessegment. “Dankzij onze Sweetelle telers en partners, krijgen we krijgen veel informatie uit de markt. Door klant- en marktgericht  te denken, proberen wij de meest geschikte tomaat te veredelen.” Dat heeft de afgelopen jaren al geleid tot een reeks kleurrijke introducties in het aanbod van snoeptomatenrassen van Syngenta. “Het wordt steeds vrolijker in het schap met snacktomaatjes!” lacht hij tot slot.

Ferry Adegeest, snoeptomaatteler TvA Growers

Voor meer informatie of vragen kunt u contact opnemen met Frank van Antwerpen: +31 651235515.