Gina brengt telers bij elkaar op Open Dag | Syngenta Nederland

Gina brengt telers bij elkaar op Open Dag

Glasgroenten
11.09.2018

Gina is het nieuwe rode paprikaras van Syngenta. Afgelopen vrijdag 7 september werd een Open dag georganiseerd waarbij iedereen kon bekijken hoe dit ras de uitdagende zomeromstandigheden heeft doorstaan. Het werd een gezellige drukte bij Kwekerij Vijverberg in Berkel en Rodenrijs waar Gina voor het eerste jaar op 8 ha werd aangeplant.

De open dag werd opgevat als een doorlopende inloopnamiddag waarbij geïnteresseerden gelegenheid hadden om van diverse teeltbedrijven Gina te bekijken. Zowel vers geoogst als na enkele weken bewaring. Natuurlijk ook een kijkje te nemen in de kas, stil te staan bij de uitstekende resultaten van Gina gedurende de afgelopen jaren én nadien te genieten van een vers bereide pizza en een drankje.

Syngenta - Gina open dag 2018

Tips en tricks

De aanwezige plantenkwekers, voorlichters en telers kwamen om verschillende redenen langs. Sommigen onder hen hadden het afgelopen jaar een proef op het eigen bedrijf en wilden zich informeren hoe het ras bij een andere teler had gepresteerd. Anderen wilden meer informatie over de specifieke kenmerken van het ras en tips over de sturing en algemene aanpak van het ras. Rolf Vijverberg, eigenaar van het bedrijf, deelde uitvoerig zijn ervaringen en ook zijn "tips en tricks" voor volgend seizoen.

Syngenta - Gina open dag 2018
Na een bezoek aan de kas kon er nagepraat worden onder het genot van een drankje en een punt vers gemaakte pizza.

Voor Syngenta is Gina het ras van de toekomst. Marcel Vis: "Eén van de sterke punten van Gina is de sterke zettingscapaciteit van het ras. In lichtarme omstandigheden, gedurende de afgelopen zomer, de plant blijft doorzetten. Ook het stabiele vruchtgewicht is een belangrijke troef. De vruchten zijn bij de start niet zo grof als het referentieras in de markt, maar door het seizoen heen en ook in de zomer, houden de vruchten hun gewicht. Hierdoor zien we dat Gina vanaf de zomer begint uit te lopen in productie, om op het einde een productieverschil tot 10 % boven de referentie te realiseren. Daarnaast is het ook nog eens een arbeidsvriendelijk ras en dit is in de huidige omstandigheden ook enorm belangrijk."

Gepubliceerd door groentennieuws.nl op 11 september 2018.