Verdere groei in snoeptomaten

Glasgroenten
27.04.2018

Hoeveel je er ook van op tafel zet, het gaat gewoon op. Je ziet het tot aan kilo-verpakkingen toe, ook die worden leeggesnackt. Je blijft er van eten.

Aan het woord is Philip van Antwerpen van Agro Care. De tomatenkwekerij schaalde de productie van snoeptomaten de afgelopen jaren flink op en voorziet de komende jaren verdere groei.

Philip van Antwerpen en Geert Visker
Philip van Antwerpen (links) met rechts Geert Visker van Vitensa, ook lid van Harvest House en mede-initiator van de tomatendispenser.

Als-ie eerlijk moet zijn, vindt hij zelf de rode snoeptomaat het lekkerste, maar dat de populariteit van de gele, oranje en bruine snoeptomaten groeit snapt Philip van Antwerpen van Agro Care maar al te goed. “Het is net snoep en in een zak winegums zitten ook verschillende soorten. De gele en de bruine zijn wat frisser van smaak dan de rode. De oranje zijn bij kinderen favoriet”, vertelt hij. Net als bij de meeste spelers in de snoeptomaten wordt ook bij Agro Care het grootste areaal door het Syngenta-ras Sweetelle ingenomen. Ook de andere drie zijn rassen van Syngenta: de Ivorino, de KM5512 en de Bamano. “De beste die momenteel in het snacksegment op de markt zijn.Het draait bij ons om de kwaliteit. Dat is een combinatie van houdbaarheid, van knapperigheid en vooral van lekker. Een snacktomaat moet een smaakvol product zijn, ook als ze vanuit Tunesië of Marokko komen.”

Noord-Afrikaanse productie

Marokko en Tunesië zijn voor Agro Care momenteel de belangrijkste herkomstlanden van snoeptomaten. Van hun Tunesische vestiging (20 ha) is 13 hectare ermee gevuld en de Marokkaanse kwekerij van 18,5 ha staat helemaal vol ermee. Vanuit deze productiefaciliteiten kan Agro Care jaarrond leveren: wanneer het Tunesische seizoen in week 30 ophoudt, komt juist de Marokkaanse productie weer op gang. Toch staan er ook nog snoeptomaten in de Nederlandse kassen. “In Afrika profiteren we van het licht en beschikken we over aardwarmte. Bovendien is het ook qua arbeid een goede locatie”, vertelt Philip. “Maar er zijn altijd weken waarin de productie wat tegenvalt. Dan hebben we Nederland als back-up. En Nederland is natuurlijk onze basis: hier is het begonnen.”

Productontwikkeling

De afzet van Agro Care geschiedt volledig via Harvest House en voor de snoeptomaten zijn Duitsland, het VK en Nederland het belangrijkste, aangevuld met de Scandinavische landen. “We werken in de snoeptomaten veel samen met supermarkten en ontwikkelen samen ook nieuwe producten”, vertelt Philip. Een daarvan is de tomatendispenser, die een alternatief biedt voor de Pick&Mix-verpakkingen in de supermarkt. “Klanten willen graag zelf een emmer of shaker vullen. De dispenser is ontwikkeld om afval en verspilling tegen te gaan.” De samenwerking met retail is bovendien belangrijk om schommelingen in de productie op te vangen. “Supermarkten doen graag acties met snoeptomaten. In shaker, in 500 grams- of zelfs in kilo-emmer: het product wordt goed opgenomen in de markt.” Dat is anders op de daghandel. “De speciaalzaken lijken nog iets meer moeite te hebben met de kleurtjes en ook op de markt zijn ze het nog niet gewend: daar zie je ze maar af en toe liggen. We zien het ook terug in de daghandel: het is een relatief nieuw product en het rent dan niet bepaald weg. Snoeptomaten hebben veel meer waarde als je ze vast in het assortiment kunt bieden.”

Verdere groei

Mede hierdoor is het voor de telers van belang de markt gecontroleerd te laten groeien en ondanks de forse uitbreidingsplannen in Tunesië, waar de komende jaren nog eens zes kassen (30 ha) gebouwd zullen worden, is hier vanuit Agro Care zeker sprake van. “De kans is groot dat er in de nieuwe kassen snoeptomaten komen te staan, maar alleen als we door die productie ook de juiste klanten hebben. Anders vullen we het liever op met gewone, losse tomaten. Snoeptomaten zijn geen product om zomaar te gaan verdubbelen. Dat moet rustig aan groeien.”

Gepubliceerd in Primeur in april 2018.

> Meer snoeptomaten succes stories? Klik hier!