Agricultural Sprayer Academy vergroot kennis over gewasbescherming

02.10.2017
gewasbescherming

LELYSTAD – Een gezond gewas telen vraagt om een goede verzorging. De Agricultural Sprayer Academy (ASA) ondersteunt daarin. De ASA is een nieuw trainingsprogramma, opgericht door Boerenbusiness (in samenwerking met Bayer Crop Science en Syngenta), om de kennis en expertise over gewasbescherming te vergroten. De organisaties verwachten dat er op termijn een schaarste zal ontstaan in de mogelijkheden om gewassen gezond te houden. De ASA moet telers daarop voorbereiden.

Bijeenkomsten en activiteiten
Tijdens de Agricultural Sprayer Academy krijgen telers, bestuurders van spuitmachines en andere belangstellenden een hoogwaardige training die gericht is op gewasbescherming. Daarbij ligt de nadruk op het telen van gezonde gewassen. Op een interactieve manier worden theorie en praktijk aan elkaar gekoppeld. Door middel van presentaties, demonstraties en discussies worden onderwerpen uitgelicht en met elkaar besproken.

Ook worden er trainingen georganiseerd aan de hand van verschillende thema's. Tijdens de bijeenkomsten is er onder andere aandacht voor de omstandigheden bij het spuiten (waarom behaal ik niet het gewenste resultaat?), precisielandbouw (welke stappen zijn noodzakelijk?) en duurzaamheid (hoe maak ik mijn bedrijf duurzamer?).

Communicatie wordt steeds belangrijker
De Agricultural Sprayer Academy is bedacht om telers op een vernieuwende manier te laten nadenken over het gezond houden van hun gewassen. Daarnaast moet de ASA ervoor zorgen dat telers elkaar ondersteunen bij het gezond houden van die gewassen, bijvoorbeeld door tips uit te wisselen via WhatsApp.

Punten verdienen voor spuitlicentie
De Agricultural Sprayer Academy is voor telers uit de gehele agrarische sector, bestuurders van spuitmachines en voor personen (met een spuitlicentie) die het gezond telen van hun gewassen hoog in het vaandel hebben staan. Aan de ASA kunnen 15 personen deelnemen en de training vindt plaats van november 2017 tot en met april 2018.

Met deelname aan de training kunnen de deelnemers punten verdienen voor hun spuitlicentie. Tevens ontvangen zij een certificaat van deelname. De inschrijving is inmiddels geopend.

Ga voor meer informatie naar: www.gezondtelen.nl