Spuittechniek algemeen | Syngenta Nederland

You are here

Hier vindt u uitgebreide knowhow over spuittechniek in het algemeen. Deze kennis is opgebouwd op basis van resultaten van uitgebreide R&D programma’s op diverse proef locaties door de jaren heen. Deze proeven omvatten veel onderzoek naar toepassingsmethoden om zo de spuitefficiëntie te verbeteren, minder water te gebruiken en drift te verminderen. Want onze ervaring is dat elk gewas aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt.

Het belang van spuittechniek

Is het een compromis?

Effectiviteit voor u als teler is belangrijk, maar we moeten ook rekening houden met de omgeving, milieueisen en de drift. Daarbij is timing van het weer essentieel. Bovendien moet elke bespuiting voor de gebruiker efficient zijn. Onze Crop Advisors helpen u graag om voor uw situatie het juiste compromis te bepalen. 

Wat heeft invloed op het sluitresultaat

Het spuitresultaat wordt beïnvloed door de druk, de snelheid, de doptype en de waterhoeveelheid. Met deze vier elementen werken wij aan de juiste formuleren voor uw teelt. 

Effect van hoeveelheid water bij spuiten

Bepalend voor de juiste waterhoeveelheden zijn: Werkingsmechanisme van het middel, doel, gewas en de druppelgrootte.

Druppelgrootte

De druppelgrootte is belangrijk in verband met bedekking en het raken van het gewas. Met dezelfde hoeveelheid spuitvloeistof kan de bedekking van het gewas heel verschillend zijn. De druppelgrootte en uniformiteit is afhankelijk van: dop type, spuitdruk, spuitvloeistof samenstelling en het druppelspectrum.

 

Waarom venturie-doppen gebruiken?

Wij werken graag met venture doppen, want hier volgen de luchtstroom richting grond of blad. Blad vormt een lucht of wind blokkade. Lucht kan niet dwars door het blad moet er omheen gaan. De druppels “drijven” met de lucht om het doel heen als ze klein zijn. Grotere zwaardere druppels volgen niet helemaal de luchtstroom  en botsen op het blad. 

Aanhechting van de druppel

De aanhechting van de druppel voor spuitentechniek in appels en peren is afhankelijk van diverse parameters zoals doptype, rijsnelheid en druk.